Moet je niet, zou je niet ….gids voor het geven van goede raad.
Laat ik het duidelijke stellen: je hebt goede raad en goede raad.
Het verschil? Het eerste tilt je op, maakt je blij, geeft je nieuwe inzichten.
Het tweede type, maakt je moe, boos en verdrietig.
goede raad is zeldzaam
De goede raad waar je echt wat aan hebt, dat is natuurlijk wat we allemaal willen geven en ook krijgen. En toch is deze raad het zeldzaamst…
Van die welgemeende raad in de vorm van : “Je moet ze niet teveel van die melkdrankjes geven hoor, dan eten ze niet meer.” Of : “lastig he, met drie kinderen, zorg je er wel voor dat je de makkelijkste ook aandacht geeft?” Of : “zit dat kind nu nog in de buggy ???? Bewegen is goed voor ze hoor, straks is hij hartstikke obees” “ooo, heeft ie dyslexie?? Dan moet je een speciale bril kopen, echt hoor, de dochter van de buurvrouw aan de overkant zette zo’n bril op en het was over…”
Nou ja, die lijst kan je moeiteloos aanvullen natuurlijk. Ga hieronder vooral je gang. Het kan soms heel erg opluchten…
Maar goed het gaat hier om het geven van raad waarmee je een ander een riem onder het hart steekt.Haar een goed gevoel bezorgt en als het even kan: een handje verder helpt. Hoe doe je dat ?
Laat me eerst even iets ophelderen : beide raadgeefster bedoelen het allebei helemaal goed. Niemand is er op uit om jou verdrietig te maken. Alleen hun uitgangspunten zijn totaal verschillend.
De ene raadgeefster denkt vanuit zichzelf. Zij heeft goede ervaringen opgedaan met…gelezen over…en dat wil ze met je delen. En daarom vertelt ze.
De andere raadgeefster denkt vanuit jou. Ze wil je eerst begrijpen. En daarom laat ze je praten. Ze vertelt niet, ze stelt vragen als : hoezo, waarom, wat heb je al geprobeerd ?
Alleen al iemand die naar je luistert, kan zo verschrikkelijk fijn zijn. Vaak is dat al genoeg. Al pratend kom je er zelf vaak al achter wat er mis is en wat je er zelf aan kan doen.
Gek he, dat de allerbeste goede raad die je kan geven, vaak geen raad is? Maar een luisterend oor ..
Het tweede type goede raad vind ik zwaar irritant en kan daar zo boos om worden. Mensen die het beter denken te weten of alles bekritiseren.
Zooo vervelend als mensen te bemoei achtig zijn..
Lekker zelf doen wat goed voelt.
Die laatste zin..spijker op z’n kop!
Goeie raad kan vaak betweterig overkomen. Zeker als het over gevoelige onderwerpen gaat.
Ja inderdaad een luisterend oor is soms ook veel fijner!
Inderdaad. Soms is een luisterend oor beter dan goede raad proberen te geven.
Heel irritant. Iedereen die altijd zijn mening en advies maar geeft. Meer naar elkaar luisteren is veel beter. Een nadenkertje
Dat is zeker waar. Goed luisteren naar iemand en je mond houden is een groot geschenk!
je conclusie klopt als een bus. een luisterend oor en zelf of samen kom je tot de oplossing
Mooi hoe je de twee uit elkaar trekt, en je hebt helemaal gelijk!
Het is inderdaad een kunst om een ander raad te geven zonder er direct een mening aan toe te voegen.
klopt dat is echt een kunst en ik beheers die ook niet altijd…
Wat je schrijft is zo herkenbaar en waar.