De kinderen thuis: Heel Holland maakt schema’s

schema

Met de kinderen thuis en moeders in de juffen-rol wordt er heel wat af gepland en in een schema gegoten.

het nut van een schema

Het is echt heel slim om met je kinderen afspraken te maken over de tijdsindeling. In de eerste plaats omdat kinderen dol zijn op duidelijkheid. Dat zou je niet zeggen als je ziet hoe ze kunnen zeuren om een andere tijdsindeling (bij voorkeur een met veeeel meer schermtijd), maar het is echt zo. Duidelijkheid geeft houvast! En dat hebben kinderen op dit moment gewoon nodig.Dus maak een schema en maak het zichtbaar.

Hoe lang moet er gewerkt worden?

Ik hoor verschillende moeders zeggen: “dat huiswerk is zo af….” Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Je dacht toch niet dat je kind de school binnen huppelt, een boek openslaat en twee en een half uur met rekenen of taal bezig is??
Een deel van de schooldag gaat ook op aan andere zaken: een kringgesprek, een spreekbeurt, voorlezen door de juf, gewoon gezellig even tussendoor babbelen met klasgenoten, de gym en de muziekles. (En nu  ben ik vast nog het een en ander vergeten). Allemaal zaken die enorm belangrijk zijn: voor de algemene en sociale ontwikkeling van je kind.

Tijd zegt niks over kwaliteit…

Dus: niet raar staan te kijken als dat schoolwerk redelijk vlug gaat. Wel even kijken of alles gemaakt is. Of het netjes gemaakt is…Wanneer dat laatste niet het geval is, mag je gerust tegen je kind zeggen: ”zou de juf dit accepteren? Vast niet. En al deed ze het wel: ik vind dit niks. Doe dat eens even netjes”
Wat je niet moet zeggen is: “oooh als het zo vlug gaat, dan doe je maar wat extra’s!”
De leerkracht weet wat je kind moet doen, daar mag jij rustig op varen!

Hoe maak je een schema?

Nou dat doet iedereen natuurlijk anders!

  • Wij schrijven per dag in een boekje op wat we allemaal moeten doen. En strepen af als het klaar is. Daar staan dat dochter haar schoolopdrachten maar ook mijn dingen die ik voor werk en in het huishouden wil doen die dag
  • Ik las iets over taken. Hier hadden we deze week een algemeen schema. Hiervoor een bord gemaakt. Wasknijper links is “to do”. Rechts is “gedaan”.  Kind kon zo zelf bijhouden hoe ze ervoor stond die dag.
  • Wij krijgen voor groep 4 elke dag de dagtaak. Rekenen, taal spelling en iets extra’s. En voor de kleuter elke dag een leuke tip of website .En een bladzijde van een boek waar ze een tekening bij mogen maken zodat we na 3 weken een herinnering hebben aan dit hele gebeuren.

Vergeet jezelf niet….

Hoe je het doet, doe je het: het moet wel bij jou en je kinderen passen natuurlijk. Maar wees slim en zet je eigen taken er ook op. Dat maakt voor de kinderen direct duidelijk dat jij ook aan de bak moet!
En dat je er niet alleen maar bent om juf te spelen, limonade in te schenken en ruzietjes te sussen….

1 antwoord
  1. Kaat Krabbel zegt:

    Wij hebben geen strak schema, we doen het er beide goed op.
    Na één week heb ik een keuze-bord gemaakt.
    Mijn zoontje (8 jaar en zit op speciaal onderwijs) mag zelf keuzes maken uit een x aantal werkjes (wel heb ik een minimaal aantal vast gesteld). Zo staat er op: dictee, lezen, werkjes van de juf, online oefenen, school tv, lego bouwen, buiten spelen, muziek maken, tekenen, gezelschapsspelletjes spelen etc. Het als bonus staat er ook tablet, ps4 en film kijken op.
    Het werkt!

    Ouders: leg jezelf niet teveel stress op
    Het is een unieke situatie. Hou het leuk! Leg de lat niet te hoog.
    We zitten zo nog wel een tijdje thuis.

    Gelukkig hebben we de site van Baby en Kind voor adviezen, vermaak en leuke weetjes

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *