Babygebaren? Vraag het Ingrid!
Ingrid docent babygebaren over Babygebaren.
Een fictief gesprek met een betrokken moeder:
“Babygebaren? Is dat iets nieuws?“
“Nee hoor, het concept Babygebaren bestaat al ruim 20 jaar in de Verenigde Staten en sinds een aantal jaren in Europese landen als Engeland en Duitsland. In Nederland gaan ook steeds meer ouders de voordelen ontdekken van het gebaren met je baby.”
“Maar mijn baby is niet doof!”
“Het Babygebaren-programma is juist voor horende kindjes. De Amerikaanse doventolk Joseph Garcia heeft gebarentaal bij horende mensen geïntroduceerd. Hij was er achter gekomen dat kinderen van dove ouders eerder in staat waren duidelijk te maken waar ze behoefte aan hadden dan kinderen van horende ouders. Vervolgens heeft hij onderzoek gedaan naar het gebruik van gebarentaal bij horende baby’s van horende ouders. Daaruit concludeerde hij dat als ouders met hun baby van 6 maanden (of nog jonger) gaan gebaren, dat dit kind dan al vanaf 8 maanden door middel van gebaren kan communiceren. Hij ontwikkelde een simpel gebarensysteem dat ouders kunnen gebruiken nog voordat hun baby in staat is te praten.”
“Dus ik hoef geen doven gebarentaal te leren?“
“Nee, dat hoeft niet. Bij Babygebaren wordt wel gebruik gemaakt van gebaren uit de Nederlandse Gebaren Taal ( NGT) maar je kiest alleen de gebaren + woorden die op dat moment belangrijk zijn. Je baby is bijvoorbeeld druk naar een vliegtuig aan het wijzen. Jij reageert enthousiast terug door te zeggen: “Zie je een vliegtuig? ” Op het moment dat je het woord vliegtuig uitspreekt, maak je ook het gebaar voor vliegtuig. Tot je baby fysiek in staat is te praten, overbrug je deze periode met de Babygebaren.”
“Maar ik ben bang dat mijn kindje dan nooit goed zal leren praten en alleen maar gebaren blijft gebruiken!“
“Oké, dus je voelt je bang dat het gebruik van gebarentaal de spraakontwikkeling van je kindje zal verstoren of vertragen? Uit onderzoek is gebleken dat kinderen juist sneller gaan praten doordat ze sneller in de gaten hebben hoe het communicatieproces (dat een heel ingewikkeld proces is) werkt. Ze leren dat de woorden en gebaren die ze zien en horen te maken hebben met acties en voorwerpen. Over het algemeen leren ze dus sneller praten, beginnen ze eerder zinnen te vormen en hebben ze een grotere woordenschat dan kinderen die niet gebaren.”
Lees meer van Ingrid: docente babygebaren
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!