De Vrije School
Vrije school
De grondlegger van deze vorm van onderwijs is de Duitser Rudolf Steiner. Dit type onderwijs is gebaseerd op de totale ontwikkeling van het kind en dat staat dan ook centraal. Er wordt uitgegaan van lichaam, ziel en geest. Naast de vakken schrijven en rekenen wordt er bij dit onderwijs ook schilderen, timmeren etc. geleerd. Op de vrije school wordt niet veel uit boeken gewerkt, maar grotendeels aan de hand van beelden, liederen en verhalen.
Antroposofie
De Vrije school gaat uit van de antroposofie (mens en wijsheid): de ontwikkeling van de menselijke vermogens staat hierin centraal. Het gevoel voor het sociale en kunstzinnige aspect van het leven wordt benadrukt. Dit type onderwijs gaat ervan uit dat ieder kind een eigen ‘opdracht’ in het leven heeft, waarbij het onderwijs ondersteuning moet bieden.
In Nederland zijn ongeveer 86 vestigingen waaronder ook voortgezet onderwijs.
De Vrije school in de praktijk:
- Klassen met meerdere leeftijdsgroepen.
- Spel en materialen worden dusdanig aangeboden dat er volop ruimte is voor de eigen invulling door het kind.
- Activiteiten, passend bij het kind, komen als punten van houvast steeds op dezelfde dagen terug.
- Creatieve werkzaamheden zoals tekenen, broodbakken, schilderen, knutselen of werken met bijenwas.
In het kort: Ritme en herhaling, veiligheid en een sfeer van warmte en vertrouwen, dat is de basis voor de ontwikkeling van je kind op de Vrije school. Je hoort Vrije Schoolouders nogal eens zeggen: “mijn kind wordt gezien hier op school.”
Lees veder Mijn kind: de basisschool De Dalton-school
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!